De excursie van Seniorenvereniging Sint Martinus Neer op donderdag 2 mei in de avond aan Loonbedrijf Maas B.V.bleek een groot succes.
Wat aanvankelijk de bedoeling was er een fietstochtje van te maken viel in het water. Op een enkeling na die de regen trotseerde, besloot toch het overgrote deel de auto te nemen.
De belangstelling was dermate groot dat er in allerijl nog een gids geregeld werd daar anders de groepen te groot zouden worden, wat voor de gids en de belangstellenden niet prettig is.
Om geen risico te lopen voor de invallende duisternis werd gekozen voor eerst het bedrijf te bezichtigen.
Waar men als buitenstaander aan denkt bij een loonbedrijf is een aantal tractoren met ploegen, zaai- en oogstmachines, maar de waarheid is heel anders.
Loonbedrijf Maas B.V. beschikt over een modern machinepark voor grondbewerking, zaaien, bemesten, gewasbescherming en machines voor rooien en oogsten.
Daarnaast beschikt het bedrijf over grondverzetmachines en transport.
Ook in het buitenland (Duitsland en Belgiƫ) is het bedrijf actief.
Het machinepark is voorzien van de modernste apparatuur, o.a. GPS, zo voorkomt men dat wanneer een perceel bijvoorbeeld uitloopt op een punt er dubbel gezaaid wordt.
Met behulp van de GPS wordt de zaadtoevoer afgesloten zodra het punt bereikt wordt waar al gezaaid is; verder kunnen de tractoren hiermee zonder bestuurder over het land rijden.
Het bedrijf heeft een eigen werkplaats en monteurs in vaste dienst voor reparatie en onderhoud van het machine park.
Naast de werkzaamheden voor klanten werkt het bedrijf aan verbetering, ontwikkeling en optimalisering van plant- en oogstmachines.
Al met al was het zeer de moeite waard een kijkje te nemen in het bedrijf en de fijne uitleg.

Loonbedrijf Maas B.V. hartelijk dank hiervoor.

Excursie Maas 2019 8

Seniorenvereniging Sint Martinus Neer.